Kamiony a doprava na Slavonicku

obrázek - Horní náměstí

Jak řeší parkování v centrech měst jinde?

  • Na vybraných parkovištích v centru města s parkovacím kotoučem, a to po dobu maximálně dvou hodin, parkovací kotouče věnují některé radnice občanům zdarma.
  • Zavedení zón s parkováním pro rezidenty, kteří si předplatí speciální průkazy opravňující k parkování na vyznačených místech.
  • Dostatečné parkovací odstavné plochy mimo centrum - Slavonice jsou tak malé, že každý do centra lehko dojde či handicapovaný člověk dojede či mu někdo pomůže - a zde možnosti určitě jsou. Jak se ale zdá, nepůjde to bez dvou městských strážníků, když stát centralizuje a jednotlivá konkrétní místa jsou mu lhostejná.
  • Parkovací domy jsou řešením pro velká města.

Mně osobně se líbil systém v historickém městě Trogir v Chorvatsku, kdy na vjezdu do nejstaršího centra byly závory na karty a kdo tam chtěl, musel něco zaplatit. Zásobování či zde bydlící občané byli určitě nějak ošetřeni. Město nebylo přeplněné a městská pokladna z toho taky něco měla a systém bran při vstupu do Slavonic tomuto řešení přímo nahrává.  (Z. Chadimová)

Je taky fakt, že v západní Evropě jsou města taky plná aut, jsou i v úzkých uličkách, ale spíše se k sobě lidé chovají ohleduplněji a civilizovaně včetně řidičů. I když i tom, že přílišná doprava škodí starým domům na náměstí, také málokdo pochybuje.


Parkování

Parkovacích míst v centru měst není a nebude nikdy dost, zejména v letním období mají problémy se zaparkováním nebo vjezdem do své nemovitosti i trvale bydlící obyvatelé. Vlastníkům a uživatelům domů v centru města byly proto nyní rozneseny dotazníky, aby bylo zjištěno, kolik vyhrazených parkovacích míst by bylo potřeba pro místní vytvořit.

Dotazník byl ke stažení i na webových stránkách města, sběr dat byl ukončen 20. 8. 2013. Informace o výsledku bude zveřejněna v zářijovém vydání Novinek.  Libor Karásek, Slavonické Novinky, srpen 2013

obrázek - TĚŽKÁ KAMIONOVÁ DOPRAVA přes Slavonice do rakouského Fratresu byla tématem setkání předsedy Věcí veřejných a poslance Víta Bárty se zástupci města. Na

Podle celostátního sčítání dopravy z roku 2010 (sčítací úsek 2-2761) projede po silnici od Dačic 245 těžkých vozidel za den... Koho zajímají i další čísla, najde je na http://scitani2010.rsd.cz

Slavonice – Se zástupci odpůrců kamionové dopravy vedoucí přes Slavonice do Fratres a se zástupci města se na sklonku června setkal při své cestě po jižních Čechách předseda Věcí veřejných Vít Bárta.

„Tady to vypadá na učebnicový příklad úředníka Davida Copperfielda, který od stolu vykouzlil ze silnice třetí třídy hezkou dvojku," řekl na adresu palčivého tématu.

Mezi zástupci Slavonic byli jak organizátoři petice proti kamionové dopravě, tak radní města. Ani zástupci radnice totiž s dopravou nad 3,5 tuny nesouhlasí. Odhlasovali si to již v roce 2008 na jednání zastupitelstva. Přesto po odsouhlasení Dačic a Jihočeského kraje k povolení tranzitní dopravy došlo.
„Podle toho, co slýchám, to zde funguje přesně tak, jak nemá. Proto jsem přijal pozvání a přijel se sem podívat," vysvětloval Vít Bárta skupině asi šesti zástupců odpůrců kamionové dopravy. „Nyní si musíme vyžádat a připravit všechny podklady, a pokud kraj situaci nebude řešit, jak slíbil, tak se na to pojedu v září zeptat na krajské zastupitelstvo. Myslím, že hejtman by měl odpovědět třeba na otázku, proč trvá na průjezdu kamionů vaší obcí," nastínil postup Vít Bárta. Na závěr ubezpečil diskutující, že se bude o celý problém i nadále zajímat a pokusí se pomoci. Při své cestě po jižních Čechách také vystoupil na zastupitelstvu v Týně nad Vltavou a dále si prohlédl motocentrum v Táboře u D3, jemuž hrozí, že přijde o jedinou příjezdovou cestu.

Jak říká iniciátorka petice proti kamionům Martina Havlíčková, vše začalo v roce 2008 před otevřením přechodu. „Na zasedání  zastupitelstva města tehdy zastupitelé s otevřením přechodu nesouhlasili. Přesto ho kraj v roce 2010 otevřel. Vloni se zde stala smrtelná nehoda, kdy kamion smetl motocyklistu, což odstartovalo druhou vlnu petice, kterou jsme již směřovali na kraj. Pak ale přišly vloni v listopadu krajské volby a teprve až nyní v květnu zastupitelé kraje rozhodli, že nám odpoví dopisem, aniž by situaci projednali. A v dopise je, že byl přechod otevřený na základě přání města Slavonice," naznačuje Marie Havlíková.

Následovala minulý týden schůzka se zástupci kraje, na níž se podle Martiny Havlíčkové jen hovořilo o opatřeních, která by pomohla současný stav řešit. „Opět ale začíná turistická sezona a opatření by měla být realizována do konce roku. Nechápu, proč nejde nejdříve zavřít přechod a pak připravit opatření v podobě vážního místa, aby se omezil průjezd přetížených kamionů po silnicích 3. třídy, které na takový provoz nemají parametry," doplnila. 

Autor: Lenka Novotná, Jindřichohradecký deník, 1. 7. 2013



zpět nahoru